EU Kids Online II Projesi Hakkında

Proje Hakkında

Gelişen ve büyüyen bilgi teknolojilerinin karmaşık yapısı çocuklar ve ebeveynler için çeşitli riskler içerirken, bu risklerin anlaşılması ve güvenlik sınırların belirlenmesi politikacıların, eğitimcilerin ve kamunun bilgilendirilmesi ve çözüm önerilerinin sunulması için oldukça önem taşımaktadır. EU Kids Online (Avrupa Çevrimiçi Çocuklar), çocukların internet ve yeni medya araçlarını güvenli kullanımı konusunda, kültürel, bağlamsal, ve tehlike durumları ile ilgili bir çok ülkeyi kapsayan bir araştırma projesidir. 2006 yılında başlayan EU Kids araştırma projesinde London School of Economics and Political Science (LSE)'den Dr Sonia Livingstone and Dr Leslie Haddon projenin koordinatörleri olarak yer alırken, çokuluslu bir yönetim grubu, uluslararası bir danışma paneli  ve 20'den fazla Avrupa ülkesindeki araştırma ekipleri projenin yürütülmesinde rol almaktadır.

Projenin 2009 yılı Haziran ayında başlayan ikinci evresi için, 20’den fazla Avrypa ülkesinde internet kullanan aileler ve çocuklar (9 – 16 yaş arası) ile yüz yüze görüşme tabanlı araştırma yapılması amaçlanmaktadır. Türkiye, projenin bu ikinci evresine Orta Doğu Teknik Üniversitesi'nden araştırmacılar önderliğinde katılmış olup ülkeler listesinde öncelikli ülkelerden birisidir.

Projenin Haziran 2009’da tamamlanan birinci evresi sonucunda, internet kullanımı konusu ile ilgili yapılmış yaklaşık 400 çalışmanın derlenmesine dayanarak, 21 Avrupa Birliği ülkesinin mevcut durumu üzerine bir rapor hazırlanmıştır. 
Projenin ikinci aşamasında yaklaşık 1,000 evhalkı ile yapılacak olan yüz-yüze röportajlar ve anket çalışmaları ile, internete erişim ve kullanım, kullanıcıların internet uygulamaları, risk deneyimleri, ebeveyn kontrolü ve bir dizi psikolojik, sosyal, sağlık ve eğitsel konular üzerine odaklanılacaktır.

Projenin ikinci evresinde yer alan olan görüşmelerin 2010 yılının başlarında yapılması planlanırken, aynı yılın haziran ayında ise elde edilen ilk sonuçların rapor halinde sunulması amaçlanmaktadır.

Projenin beklenen temel sonuçları şu şekilde sıralanabilir; 

  • Proje ile çocukların ve ebeveynlerin online teknolojilerle ilgili yaşantılarına yönelik elde edilecek bilgiler,  özellikle çocuk ve ebeveynlerin online ortamların taşıdığı riskler ve güvenlik bakımından farkındalık ve deneyimlerinin karşılaştırılması için kullanılacaktır.

  • Elde edilen bulgular farklı Avrupa ülkelerden elde edilen bilgilerle karşılaştırılarak, online ortamların taşıdığı risklerin ortaya koyulmasını ve güvenliğe yönelik önerilerin oluşturulması sağlanacaktır.

  • Elde edilen bu geniş çaplı ve kanıta dayalı bilgiler ülke politikalarının belirlenmesi ve başka araştırmalar için de önerilerin geliştirilmesini sağlayacaktır.

Projenin 8 temel çalışma paketi (ÇP) mevcuttur.

ÇP1 Proje yönetimi ve değerlendirme Bu aşamada planlama, yönetim ve değerlendirmeler yapılarak diğer çalışma paketlerinin etkin şekilde yürütülmesi ve tamamlanması sağlanacaktır.
ÇP2 Proje tasarımı Bu aşamada uygun örneklem göz önüne alınarak, çocuklar ve ebeveynler için en uygun veri toplama aracı (anket ve röportaj soruları) tasarlanacaktır.
ÇP3 Veri toplama Bu aşamada anketler uygulanarak alan çalışmaları tamamlanacaktır.
ÇP4 Raporlama Bu aşamada elde edilen temel bulgular sunulup, raporlanacaktır.
ÇP5 Hipotezlerin istatistiksel analizleri Bu aşamada çeşitli değişkenler arasındaki ilişkilere ait  hipotez testleri için daha ayrıntılı analizler yapılacaktır.
ÇP6 Ülkeler arası karşılaştırmalar Bu aşamada farklı ülkelere ait benzerlik ve farklılıkların yorumlanması ve bağlamlara göre temaların bulunmasına odaklanılacaktır.
ÇP7 Önerilerin sunumlası Bu aşamada farkındalık oluşturulması, güvenlik için girişimlerin başlatılması ve gelecekteki araştırmalar için önerilerde bulunulacaktır.
ÇP8 Proje sonuçlarının dağıtımı Bu aşamada genel sonuçların yayılması sağlanacak ve böylelikle EU Kids Online projesinin etkisinin genişletilmesi sağlanacaktır.

EU Kids Online II Proje Ekibi

Prof. Dr. Kürşat Çağıltay

Kürşat Çağıltay, lisans eğitimini Orta Doğu Teknik Üniversitesi Matematik bölümünde ve yüksek lisans eğitimini ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği bölümünde tamamladıktan sonra, ABD’de Indiana Üniversitesi Bilişsel Bilimler bölümü ve Öğretim Sistemleri Teknolojileri bölümünde çift doktorasını yapmıştır. Çağıltay'ın temel araştırma alanları insan bilgisayar etkileşimi, öğretim teknolojileri, elektronik oyunlardaki sosyal ve bilişsel unsurlar, teknolojinin sosyo-kültürel yönleri, uzaktan eğitim ve insan performans teknolojileridir.

kursat[at]metu.edu.tr

Dr. Christine Ogan

Indiana Universitesi, Gazetecilik Okulu Bilişim ve Programlama bölümlerinden emekli bir profesör olan Christine Ogan, 2008 yılında Belçika’da bulunan Catholic University of Leuven’da Medya Kültürü ve İletişim Teknolojileri Merkezi’nde ve 2009’da ise Hong Kong City Üniversitesindeki İletişim bölümünde ziyaretçi araştırmacı olarak bulunmuştur. Araştırma alanına Hollanda ve Belçika’daki Türk diasporası ve bunun yanında sosyal enformatik ve uluslararası iletişim girmektedir. Türkiye’de uzun yıllar boyunca medya ve iletişim üzerine çalışmalarda bulunan Ogan’ın, Journal of Communication, Gazette, New Media & Society, Telecommunications Policy, Communications ve diğer iletişim organlarında yayınları bulunmaktadır. Ayrıca International Communication Gazette, The Information Society, Journal of Broadcasting & Electronic Media ve Kurgu Dergisi’nde editör kurulunda ve Global Media Journal’da danışma kurulunda yer almaktadır. ogan[at]indiana.edu

Türkan Karakuş

Türkan Karakuş Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünde doktora öğrencisidir. Başlıca araştırma ilgi alanları oyun tabanlı öğrenme, tasarlayarak öğrenme, öğretim tasarımcılarının eğitimi, e-öğrenme ve insan bilgisayar etkileşimidir. Karakuş, şu anda ODTÜ'de yer alan Eğitimde Simülasyonlar ve Oyunlar ile İnsan Bilgisayar Etkiletişimi projelerinin de üyesidir. karakus[at]metu.edu.tr

Duygu Nazire Kaşıkçı

Duygu Nazire Kaşıkçı Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünde doktora öğrencisidir. Başlıca araştırma ilgi alanları, çocuklar için İnternet'in riskleri ve güvenliği konuları ile öğretmen yetiştirmede bilgisayar teknolojileri kullanımıdır.kduygu[at]metu.edu.tr

Engin Kurşun

Engin Kurşun Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünde Atatürk Üniversitesi adına doktora öğrencisi ve araştırma görevlisidir. Başlıca ilgi alanları Açık Eğitim Kaynakları, İnsan Bilgisayar Etkileşimi, Mobil Öğrenme ve Oyun Tabanlı Öğrenmedir. Kurşun, ODTÜ İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Araştırma Grubu (http://hci.metu.edu.tr) ve Eğitimde Simülasyonlar ve Bilgisayar Oyunlar Araştırma Grubunun (http://simge.metu.edu.tr) üyesidir. ekursun[at]metu.edu.tr

İletişim

Prof. Dr. Kürşat Çağıltay

e-mail: kursat[at]metu.edu.tr

WWW: http://www.metu.edu.tr/~kursat

Proje Takvimi

Sonbahar 2009 Proje planlama, anket tasarımı, örneklem oluşturulması
Bahar 2010 Alan çalışması
Yaz 2010 Çalışmanın temel verilerinin analiz edilmesi
Sonbahar 2010 Temel verilerin raporlanması
Bahar 2011 Bağlamsal ve karşılaştırmalı analizler
Yaz 2011 Final raporu ve önerilerin sunulması

Son Güncelleme:
16/10/2024 - 15:18